Wil jij je deze winter op glad ijs begeven of op je pootjes terecht komen?

Ik heb ruim vijf jaar in Meander Medisch Centrum in Amersfoort gewerkt. Een kantoorbaan met veel rapporten en cijfers. En die cijfers logen er niet om. Wist je dat het niet de mensen met corona zijn die het meest naar het ziekenhuis komen, maar mensen die gevallen zijn?

Vallen vind ik dan ook eng. Gladheid, de winter, vind ik maar niets en nu ik moeder ben is die angst alleen maar groter geworden. Ik ben bang om te vallen en tegelijkertijd mijn dochters in mijn val mee te nemen. Of om iets te breken…

Herken jij dit? Wat wordt jouw strategie voor deze winter als de straten weer glad zijn….thuisblijven, het erop wagen of jezelf voorbereiden op een mogelijke val en je angst overwinnen?

Ik koos voor optie drie en leerde te vallen.

Waarom? Omdat ik dan weet wat ik moet doen als ik val.

Werkt dat? Ja anders zouden zelfverdedigingscursussen voor vrouwen ook geen zin hebben.

Hoe? Leer naar achteren, voren en zijwaarts te vallen. Leer ze alle drie en je bereid je voor op uitglijden, struikelen of welke val dan ook.

  1. Naar achter vallen
    Hoe?
  • Oefen om zo diep mogelijk te hurken voordat je je naar achteren laat vallen
  • Breng je kin naar je borst en maak je rug rond om de impact van de val te absorberen
  • Als je naar achteren rolt op je rug, gooi dan je benen in de lucht om de val als het ware te remmen, waardoor de kans dat je op je hoofd en nek terecht komt wordt verkleind
  • Breng je armen naar buiten en sla je met je handen op de grond, terwijl je je armen gestrekt houdt. Zodra je armen de grond raken, bounce je ze weer van de grond
  1. Naar voren vallen
    Hoe?
  • Houd je ellebogen gebogen, met je handpalmen voor je gezicht
  • Probeer zo recht mogelijk naar beneden te vallen door je billen zo hoog mogelijk in de lucht te brengen en voorkomt dat je je gewicht naar voren brengt
  • Draai je gezicht naar de zijkant
  • Land op je onderarmen en voorkom dat je op je ellebogen valt. Je onderarmen maken een driehoekvorm en je polsen houden een neutrale positie. Dit zorgt ervoor dat je gezicht niet op de grond valt
  1. Zijwaarts vallen
    Hoe?
  • In veel gevallen gebruik je dezelfde techniek die je gebruikt als je naar achteren valt. Omdat je zijwaarts valt, zal je slechts één arm strekken en de grond raken. Ook zal je makkelijker kunnen doorrollen via je schouder
  • Als je lichaam meer gedraaid is als je valt, kan het logischer zijn om eerst je lichaam te roteren, voorwaarts te vallen en op je onderarmen te landen

Start niet meteen op een betonnen ondergrond. Doe dat alsjeblieft niet. Zorg voor je eigen veiligheid en gebruik een zachte mat of dik kleed.

Leren vallen is een manier om je fysiek, mentaal en emotioneel vrijer en sterker te voelen. Ook is het een essentieel element bij het leren van de handstand. Wil je één van de twee of beide leren, vraag dan nu een gratis intakegesprek aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *