Help ik val!

Val-angst en ondersteboven-angst

Bij veel mensen roept de handstand een gevoel van angst op. Ook bij mij. Ik was bang om door te klappen en te vallen. Gevolg: ik gooide mijn benen veel te zacht in de lucht en kwam niet in de handstand. Pas toen ik leerde vallen door middel van de radslag, was mijn val-angst weg. Ik kon de radslag inzetten als ik uit de handstand viel en landde veilig met mijn voetjes op de grond.

Andere val-angsten en ondersteboven-angsten zijn:

  • Angst om door de armen heen te zakken
  • Angst om met je hoofd tegen de muur te ‘knalllen’  
  • Angst om duizelig te worden als je ondersteboven staan en daardoor te vallen
  • Angst om de benen op te gooien

Tips om je angst te overwinnen

  • Doe handstandgerichte oefeningen*, zodat je vertrouwen krijgt in de beweging die je moet maken om in een handstand te komen (heupen voorbij je schouders en schouders voorbij je polsen)
  • Maak je armen en schouders sterk door plank oefeningen. Als je sterk bent, zal je minder bang zijn om door je armen te zakken
  • Leer de radslag, zodat je leert te vallen uit de handstand
  • Vraag iemand om hulp: je handstandbuddy
  • Gebruik de muur
  • Accepteer dat je bang bent, stop het niet weg. Hierdoor is je angst beter hanteerbaar en verstijf je niet
  • Val! Het klinkt heel simpel, maar hierdoor leer je dat vallen niet eng is

* forward fold rocks, press walks, toe taps, core lifts en frog hops