Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

4 januari, 2021

Volg mij op

handbalans

Breinwerk – visualiseer en leer de handstand (sneller)

D

enk jij in plaatjes of in woorden? Oftewel, ben je een beelddenker of een woorddenker? Er is geen goed of fout, beiden hebben voor- en nadelen. Maar wil je beter worden in de handstand, haal dan de beelddenker in jezelf naar boven. Waarom? Omdat je de handstand sneller leert als je ‘m visualiseert. Met visualiseren bedoel ik het in gedachten doen van de handstand. Tijdens dit proces worden namelijk dezelfde hersengebieden, zenuwen en hersenbanen geactiveerd als bij een fysieke handstandtraining en dit zorgt ervoor dat de handstand eerder ‘inslijt’. Je hersenen slaan het droogtrainen op. Visualisatie wordt al jaren gebruikt in de topsport. Zo leert sportpsycholoog Edith Rozendaal topsporters en talenten hoe ze kunnen visualiseren om hun prestaties te verbeteren. Goede reden dus om deze techniek vast onderdeel te laten zijn van jouw handstandtraining.

Hoe visualiseer je?
Het in gedachten uitvoeren van de handstand doe je met behulp van al je zintuigen:

  • Zien: waar voer je de handstand uit en wat zie je?
  • Voelen: hoe voelt je lichaam tijdens de handstand, wat is de plaatsing van je handen, hoe voelt het als je in de handstand komt, wanneer voel je de balans?
  • Horen: heb je muziek op staan als je oefent of hoor je andere geluiden om je heen?
  • Ruiken: hoe ruikt de omgeving waar je de handstand uitvoert? Als je bijvoorbeeld buiten oefent, ruik je dan bloemen of gras?
  • Proeven: welke smaak heb je in je mond als je oefent? Misschien heb je net wat gedronken of gegeten en proef je dit nog?

Aan de slag!

  • Denk bewust aan wat je wilt: what you want is what you get, in plaats van wat je niet wilt. Als je tegen jezelf zegt: ik wil niet vallen, dan lezen je hersenen: ik wil vallen.
  • Visualiseer waar en wanneer je kan
  • Visualiseer voor en na een training. Vooraf bereid je je lichaam voor op de training, achteraf helpt het bij het verder inslijten van de handstand, waarbij je je richt op wat goed ging tijdens de training
  • Laat het zoveel mogelijk overeen komen met de werkelijkheid. Een slowmotion handstand visualiseren heeft niet veel zin
  • Hoe duidelijker en helderder de visualisatie, hoe beter
  • Oefen-oefen-oefen
  • Heb je een blessure, visualiseer er op los. Hierdoor laat je je hersenen de handstand ‘inslijten’ ook al kan je de handstand op dat moment niet doen.

Wil je al beeldend en oefenend de handstand leren? Geef je dan nu op voor de online proefles.