Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

5 januari, 2022

Volg mij op

handbalans

Leer op een veilige manier de handstand – doe de handstand tegen de muur

A

ls je de handstand wilt leren, kan het in het begin best spannend en zelfs eng zijn om op je handen te staan. Wanneer je nog niet weet hoe je je benen moet opgooien, bang bent dat je door je armen gaat zakken of niet veilig uit de handstand kunt vallen, is het niet slim om zonder vangnet met de handstand te beginnen.

Wat een beter idee is, is om de muur te gebruiken. Met de muur oefen je op een veilige manier, geef je jezelf de tijd om vertrouwen te krijgen in je lijf en je ondersteboven positie en krijg je feedback. Bovendien zal je merken dat je er ook meer plezier uit haalt, omdat je minder bang bent om te vallen.

Door de handstand tegen de muur te doen leer je de volgende dingen:

  • Veilig leren vallen uit de handstand door een radslagbeweging te maken
  • Sterker worden. Door de handstand tegen de muur te doen word je ontzettend sterk. Er zijn vele variaties, zoals de chest to wall handstand, de handstand tegen de muur en de L-handstand
  • Je opgooi zodat je in de handstand komt, oftewel de kick up. Doordat je weet dat er een muur achter je staat hoef je niet bang te zijn dat je doorklapt als je je benen te hard opgooit. De muur beschermt en geeft meteen feedback
  • Het vinden van je balans door het oefenen van de split leg handstand tegen de muur. Door één been voor en één been achter te houden heb je een figuurlijke rem- en gaspedaal, de manier om het balanspunt te vinden
  • Het helpt je met je handstandlijn, door wall floats te oefenen

De muur loslaten

Voelt het alsof je afhankelijk bent geworden van de muur? Geen zorgen, de muur loslaten is niet zo spannend en eng als je bovenstaande onder controle hebt. Je hebt de basis en dat is key!

Doe de oefeningen steeds iets verder van de muur af. Als je valt, vangt de muur je op. Gaat dit goed? Oefen dan zonder muur.

En heb je hulp nodig, dan ben ik er voor je. Meld je aan voor een online proefles.

Chest to wall handstand
L-handstand met 1 been omhoog