Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

23 november, 2020

Volg mij op

handbalans

Waarom de vraag ‘Hoe lang duurt het voordat ik de handstand kan?’ niet interessant is

Split leg handstand

‘H

oe lang duurt het voordat ik de handstand kan? Deze vraag wordt mij heel vaak gesteld. Helaas kan ik deze vraag niet beantwoorden. De kans is echter groot dat een antwoord op deze vraag na het lezen van deze blog ook helemaal niet meer belangrijk is.

Waarom niet?

Omdat ‘hoe lang’ gaat over de uitkomst en niet over het proces, de reis die je maakt. Zie het leren van de handstand als het beklimmen van de Mount Everest en stel jezelf de vraag: ‘Wil ik alleen de top bereiken of ook alle stappen en overwinningen onderweg beleven?’ Kies je voor het tweede, dan kies je ervoor om je te richten op dingen in het proces die jij kunt controleren. Jij bent in charge en niet iets of iemand anders. Zo voorkom je teleurstellingen.

Bij het leren van de handstand kun je de volgende onderdelen controleren:

  • Je commitment. Sla geen sessie over. Show up and do the work. Oefening baart kunst, in dit geval handstandkunst. Door consistent te oefenen bereik je resultaat, ook al doe je alleen maar een warming up. Tijdens de warming up mobiliseer je je polsen en schouders, wat je zal helpen bij de handstand
  • Je belastbaarheid. Autoreguleer elke sessie, oftewel, richt elke sessie in op basis van je belastbaarheid. Leer te luisteren naar je lichaam zonder je lichaam geweld aan te doen. Dit doe je zo:
    • Ga op de mat staan en doe je prep/warming up, gevolgd door een check in. Stel jezelf de vraag ‘hoe voel ik me vandaag op een schaal van één tot tien?’
      • Is het cijfer lager dan zes, pas dan je sessie aan. Oefen de basics vijf tot tien minuten en mobiliseer kort de belangrijkste spiergroepen
      • Is het cijfer hoger dan acht, kijk dan of je jezelf tijdens de sessie verder kan uitdagen
  • De duur van de training. Zet een timer op vijf, tien of vijftien minuten en stop daarna. Dit is handstandtraining voor vandaag.
  • Je reflectievermogen. Reflecteer elke sessie kort. Vraag jezelf af wat je vandaag geleerd hebt. Hierdoor krijg je inzicht in alle onderdelen, ook de kleine. Wellicht merk je dat als je de druk in je handen verandert, je meer of minder balans hebt. Of dat er verschil in zit hoe je voeten houdt als je in de handstand staat, strek je bijvoorbeeld je tenen? Je lichaamsbewustzijn neemt toe en hierdoor zal je progressie boeken.
  • Je mindset. Ontwikkel een groei-mindset door alle successen te vieren, bijvoorbeeld:
    • Als je hoger en hoger tegen de muur aan kunt klimmen tijdens de wall walk
    • Als je de handstand tegen de muur langer kunt volhouden dan de vorige keer, ook al is het maar twee seconden langer
    • Als je los kan komen van de muur
    • Als je je benen opgooit richting de muur, maar de muur niet raakt
    • Als je met controle de scissor switches kunt uitvoeren en je voeten niet hoort landen op de grond als je van been wisselt
    • Als je (ook al is het maar heel even) je balanspunt voelde in de split leg kick up

Wil je samen met mij de handstandtop bereiken en alle tegenvallers, meevallers en successen beleven? Geef je dan nu op voor de online proefles.