Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

3 mei, 2021

Volg mij op

handbalans

Help ik val! Overwin je val-angst en ondersteboven-angst

M

ijn handstandreis is de allerleukste en mooiste reis die ik heb gemaakt. Al spelend oefende ik de handstand en elke keer leerde ik iets nieuws. Ik oefende tegen de muur en op mijn matje. Tot ik op een gegeven moment de muur niet meer raakte, ik stond los in handstand. Die muur had ik dus niet meer nodig. Dacht ik. Maar zodra ik de handstand deed zonder muur, gebeurde er iets geks. Ik was bang om door te klappen en gooide daarom mijn benen niet hard genoeg op. Waardoor ik nooit goed in de handstand kwam. Ik had val-angst.

Deze angst overwon ik door te leren vallen. Ik oefende eindeloos de radslagbeweging tot het een automatisme werd. Gooide ik mijn benen toch een keer te hard op of verloor ik mijn balans, dan kon ik door de radslagbeweging zonder problemen op mijn voeten landen.

Dit is één van de angsten die je tijdens je handstandreis kunt tegenkomen. Andere ‘val-angsten’ en ‘ondersteboven-angsten kunnen zijn:

Angst om door de armen heen te zakken

Dat is inderdaad een eng idee, maar vaak is het ook niet meer dan dat. Je dénkt dat je door je armen zakt, maar bedenk dat angst een slechte raadgever is. Want wat je gelooft, zal gebeuren. Zo werken je hersenen.

Tijd om die gedachte, dat onrealistische idee, te veranderen. Kun je de beer en de wall walk uitvoeren zonder door je armen te zakken? Dan kun je ook in handstand staan.

Even over die wall walk: daarbij gaat het er niet om hoe hoog je met je voeten tegen de muur omhoog kunt klimmen. Het gaat er om dat je je armen blijft strekken, dát is het doel

En bedenk dat hoe sterker je bent, hoe minder bang je waarschijnlijk zal zijn om door je armen te zakken. Versterk daarom je armen en schouders door push ups te doen en te planken. 

Angst om met het hoofd tegen de muur aan de komen

Als je je handen voor de muur op de grond zet en je handen niet verplaatst tijdens het opgooien van je benen, dan zal je nooit met je hoofd tegen de muur komen. Zelfs niet als je je handen slechts op één handlengte van de muur zet. Om deze angst te overwinnen, kan het helpen om een kussen tegen de muur te zetten. Dit geeft een veilig gevoel, waardoor je waarschijnlijk wel durft om een handstand tegen de muur te doen.

Angst om duizelig te worden en daardoor te vallen

Duizelig worden is een heel vervelend gevoel en kan inderdaad voorkomen als je begint met de handstand. In zeldzame gevallen heeft dit een medische oorzaak, maar meestal moet je lichaam gewoon wennen aan de omgekeerde houding. Je zal merken dat de duizeligheid verdwijnt naarmate je vaker ondersteboven staat. Geef je lichaam daarom de tijd om te wennen en stop zodra je merkt dat je duizelig wordt.

Start met vijf minuutjes (met pauzes) op je handen, dat is al genoeg. Breid dit wekelijks uit met een minuut. Het doel is dat je uiteindelijk tien tot vijftien minuten (met pauzes) op je handen kunt staat.

Naast deze specifieke tips zijn er nog algemene tips die kunnen helpen angst:

  • Doe handstandgerichte oefeningen*zodat je vertrouwen krijgt in de houding beweging die je moet maken om in een handstand te komen (heupen over je schouders en schouders over je polsen)
  • Vraag iemand om hulp: je handstandbuddy
  • Accepteer dat je bang bent, stop het niet weg. Acceptatie maakt de angst beter hanteerbaar en voorkomt dat je verstijft.

*  press walks en toe taps

Heb jij zin om jouw handstandreis te starten en tijdens deze reis je angsten te overwinnen? Geef je dan nu op voor de online proefles.