Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

5 september, 2022

Volg mij op

handbalans

Leer als vechtsporter en pluk de vruchten ervan in de dojo

V

echtsporten en ondersteboven op je handen staan? Dat heeft toch niets met elkaar te maken? Op het eerste gezicht lijken de twee weinig raakvlakken te hebben. Toch is de werkelijkheid anders. De handstand biedt veel overeenkomsten én aanvullingen op een training in de dojo.

Vechtsport en de handstand

De basis van vechtsport is het bestrijden en verdedigen van persoonlijke aanvallen. Het is een contactsport waarbij je snel en adequaat moet reageren. Dit vereist snelheid, kracht en explosiviteit. Ook is het belangrijk dat je jezelf uit een onmogelijke positie kan manoeuvreren en met controle en precisie je trappen, slagen of worpen kan uitvoeren. En daar komt het leren van de handstand om de hoek kijken. Want er is geen handstandtraining zonder aandacht voor mobiliteit en flexibiliteit en er bestaat geen handstandtraining zonder te focussen op de kwaliteit van je bewegingen, om te leren voelen hoe je lijf beweegt en reageert. En daar pluk je de vruchten van als je weer in de dojo staat.

Vechtsport en de handstandHoe kan je het beste de handstand oefenen als aanvulling op je vechtsporttraining?

Oefen elke week drie tot vier keer de handstand. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, tien tot vijftien minuten is genoeg. Zet een timer en focus je elke training op één specifiek aspect (of onderdeel) waar je aan wilt werken. Denk bijvoorbeeld aan het strekken van je tenen, spanning houden in je lichaam of het zo langzaam mogelijk opgooien van je benen. Als de timer gaat, stop je. Probeer in deze tien tot vijftien minuten de bewegingen met 100% aandacht uit te voeren. Langzaam, gecontroleerd en mindful. Voel hoe je lichaam beweegt en reageert. Neem tussendoor zoveel mogelijk rust als nodig is. Begin en eindig met mobiliteit en flexibiliteitoefeningen, zodat je ook werkt aan je lenigheid.

Een voorbeeld van een handstandtraining

Prep: warm je polsen en schouders op en doe twee animal locomotion moves, zoals de beer en kikker.
Practice: oefen de handstand tegen de muur en focus je op de spanning in je lichaam. Strek je armen, benen en tenen en span je core aan.
Ponder: doe een aantal mobiliteitoefeningen voor je hamstrings en heupen en reflecteer kort. Wat heb ik geleerd? Wat ging goed en waar wil ik mij de volgende keer op richten? Zo weet je wat het focuspunt is voor je volgende training.

Wat je zal merken in de dojo

Vechtsport en de handstand

Het lukt je beter om in verschillende posities en situaties controle te houden over je lichaam. Je verkiest kwaliteit boven kwantiteit. Liever één goede worp dan drie slechte.
Ook zal je beter voelen en weten waar je lichaam zich bevindt in de ruimte (spatial awareness). Hierdoor zal je sneller weten waar en hoe je geland bent en kun je adequaat reageren.
En omdat je leniger bent, kom je makkelijker uit lastige houdingen/posities.

Conclusie: Waarom is het oefenen van de handstand zo waardevol voor vechtsporters?

Voor een vechtsporter is het belangrijk om sterk en lenig te zijn, goed te kunnen focussen, controle te hebben over je lichaam en te weten waar je lichaam zich in de ruimte bevindt. En dat zijn precies de dingen die je bereikt als je traint voor de handstand. Bovendien kan je de handstand overal uitvoeren zonder sparringpartner. Kortom, een mooie aanvulling op je vechttraining.

Lijkt je dit wat? Meld je aan voor een online proefles.