Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

 14 februari, 2022

Volg mij op

handbalans

Interview

Leer de handstand van GMB Lead trainer Rose Calucchia

R
ose Calucchia is GMB Lead trainer en mijn handstandcoach sinds 2020. Daarnaast is ze mijn sparringpartner, vraagbaak en inspiratiebron. Het is voor mij dan ook een logische stap om haar te interviewen over een passie van ons beiden: de handstand!Rose Calluccia GMB Lead trainer

1. Wanneer ben je begonnen met het leren van de handstand?

Toen ik klein was, zat ik wel op gym, maar ik kon de handstand niet. In 2004 ben ik gaan oefenen en opnieuw begonnen met het leren van de handstand. Dit keer dus als volwassene. En sindsdien oefen ik af en toe de handstand.

2. Waarom ben je op volwassen leeftijd opnieuw de handstand gaan leren?

Toen ik volwassen was, werkte ik samen met een dans/acrobatiek bedrijf. En als je acrobatiek beoefent, is de handstand een basisoefening. In het begin vond ik de handstand helemaal niet leuk. Het was moeilijk en voelde niet fijn. Misschien kwam dat ook, omdat ik er gewoon niet zo goed in was. Pas veel later kreeg ik er plezier in.

3. Hoe lang ben je al handstandcoach?

Niet lang nadat ik was gestart met acrobatiektraining, begon ik een apprenticeship gericht op het geven van acrobatieklessen aan kinderen. Lesgeven in de handstand was een onderdeel van de opleiding. Het duurde een tijd voordat ik het leuk vond om handstandlessen te geven. En nu doe ik het al meer dan 15 jaar. Veelal aan volwassenen van beginner tot intermediate.

4. Wat zijn de drie grootste dingen die je hebt veranderd in de manier van lesgeven?

  1. Ik spot (het fysieke contact tussen coach en leerling) bijna geen mensen meer. Ook laat ik de deelnemers van mijn lessen elkaar niet spotten. Ik heb gemerkt dat mensen sneller leren als ze datgene doen wat ze zelf kunnen en niet ‘gedwongen’ worden in een houding die ze zelf nog niet kunnen uitvoeren.
  2. Ik gebruik de GMB methode om mensen de handstand te leren. Een belangrijk onderdeel is het leren van de split leg kick up. Dit is de makkelijkste en snelste manier om te leren balanceren op je handen.
  3. Flexibiliteit en mobiliteit is net zo belangrijk om de handstand te leren als ondersteboven staan. Hier besteed ik dan ook veel tijd aan tijdens mijn lessen.

5. Als lead trainer van GMB leer jij volwassenen online de handstand. Wat is voor jou de drie grootste voordelen en uitdagingen van online lesgeven?

De drie voordelen zijn (het zijn er eigenlijk vier):

Straight handstand

  1. Je kunt alle mensen over de hele wereld de handstand leren, niet alleen in je eigen stad/regio.
  2. Je kunt meer mensen de handstand leren in dezelfde tijd.
  3. Online trainen zorgt ervoor dat mensen de handstand in hun eigen tempo leren, zonder afhankelijk te zijn van een handstandklasje.
  4. Ik geef mensen online les door video’s te analyseren en hen op basis hiervan feedback te geven. Mensen krijgen direct feedback door te kijken naar hun eigen video’s. Hierdoor zien ze wat ze doen en leren meer en sneller.

De nadelen zijn:

  1. Een video of beeldscherm heeft beperkingen. Als je live een oefening voordoet, snappen mensen soms beter hoe de oefeningeruitziet en wat ze moeten doen.
  2. Het kan voor mensen lastiger zijn om gemotiveerd te blijven als ze geen handstandgroepje hebben of een vast tijdstip waarop ze trainen.
  3. Ik geef online handstandles op basis van videoanalyse. Hierdoor kan het voor de coach en leerling veel werk zijn om dingen uit te leggen en elkaar te snappen.

6. Wat zijn de drie meest gestelde vragen?

  1. Hoe kan ik mijn onderstebovenangst overwinnen? Hoe kan ik de muur loslaten?
  2. Hoe lang duurt het voordat ik langer op mijn handen kan balanceren?
  3. Hoe kan ik ‘x’ leren? Bijvoorbeeld wandelen op mijn handen, press to handstand et cetera.

7. Wat zijn jouw vijf beste tips voor mensen die de handstand willen leren?

Handstand

Ik heb er maar drie:

  1. Consistent oefenen. Oefen tien tot vijftien minuten een paar keer per week.
  2. Heb geduld en geniet van het proces. Het leren van de handstand kost tijd. Heb er plezier in.
  3. Boek je geen vooruitgang? Vraag een coach om hulp.

8. Waarom is de handstand zo belangrijk voor jou?

Door dingen op mijn handen te doen, voel ik mij sterk en krachtig in mijn lijf. De handstand leren vergt geduld en toewijding. Je hebt er een lange adem voor nodig. Dit vertaalt zich ook naar andere gebieden in mijn leven. Ik blijf geaard tijdens mijn dagelijkse training en jaag geen vaardigheden na.

9. Wat wil je meegeven aan Nederlandse vrouwen en mannen die de handstand willen leren?

Doe het! Het kan moeilijk en frustrerend zijn, maar je leert zoveel over jezelf en je eigen lichaam.

Net als Rose, geef ik les volgens de GMB methode. Lijkt je dit wat? Meld je dan aan voor een online proefles.

Interview

Leer de handstand van GMB Lead trainer Rose Calucchia

R
ose Calucchia is GMB Lead trainer en mijn handstandcoach sinds 2020. Daarnaast is ze mijn sparringpartner, vraagbaak en inspiratiebron. Het is voor mij dan ook een logische stap om haar te interviewen over een passie van ons beiden: de handstand!Rose Calluccia GMB Lead trainer

1. Wanneer ben je begonnen met het leren van de handstand?

Toen ik klein was, zat ik wel op gym, maar ik kon de handstand niet. In 2004 ben ik gaan oefenen en opnieuw begonnen met het leren van de handstand. Dit keer dus als volwassene. En sindsdien oefen ik af en toe de handstand.

2. Waarom ben je op volwassen leeftijd opnieuw de handstand gaan leren?

Toen ik volwassen was, werkte ik samen met een dans/acrobatiek bedrijf. En als je acrobatiek beoefent, is de handstand een basisoefening. In het begin vond ik de handstand helemaal niet leuk. Het was moeilijk en voelde niet fijn. Misschien kwam dat ook, omdat ik er gewoon niet zo goed in was. Pas veel later kreeg ik er plezier in.

3. Hoe lang ben je al handstandcoach?

Niet lang nadat ik was gestart met acrobatiektraining, begon ik een apprenticeship gericht op het geven van acrobatieklessen aan kinderen. Lesgeven in de handstand was een onderdeel van de opleiding. Het duurde een tijd voordat ik het leuk vond om handstandlessen te geven. En nu doe ik het al meer dan 15 jaar. Veelal aan volwassenen van beginner tot intermediate.

4. Wat zijn de drie grootste dingen die je hebt veranderd in de manier van lesgeven?

  1. Ik spot (het fysieke contact tussen coach en leerling) bijna geen mensen meer. Ook laat ik de deelnemers van mijn lessen elkaar niet spotten. Ik heb gemerkt dat mensen sneller leren als ze datgene doen wat ze zelf kunnen en niet ‘gedwongen’ worden in een houding die ze zelf nog niet kunnen uitvoeren.
  2. Ik gebruik de GMB methode om mensen de handstand te leren. Een belangrijk onderdeel is het leren van de split leg kick up. Dit is de makkelijkste en snelste manier om te leren balanceren op je handen.
  3. Flexibiliteit en mobiliteit is net zo belangrijk om de handstand te leren als ondersteboven staan. Hier besteed ik dan ook veel tijd aan tijdens mijn lessen.

5. Als lead trainer van GMB leer jij volwassenen online de handstand. Wat is voor jou de drie grootste voordelen en uitdagingen van online lesgeven?

De drie voordelen zijn (het zijn er eigenlijk vier):

  1. Je kunt alle mensen over de hele wereld de handstand leren, niet alleen in je eigen stad/regio.
  2. Je kunt meer mensen de handstand leren in dezelfde tijd.
  3. Online trainen zorgt ervoor dat mensen de handstand in hun eigen tempo leren, zonder afhankelijk te zijn van een handstandklasje.
  4. Ik geef mensen online les door video’s te analyseren en hen op basis hiervan feedback te geven. Mensen krijgen direct feedback door te kijken naar hun eigen video’s. Hierdoor zien ze wat ze doen en leren meer en sneller.

De nadelen zijn:

  1. Een video of beeldscherm heeft beperkingen. Als je live een oefening voordoet, snappen mensen soms beter hoe de oefeningeruitziet en wat ze moeten doen.
  2. Het kan voor mensen lastiger zijn om gemotiveerd te blijven als ze geen handstandgroepje hebben of een vast tijdstip waarop ze trainen.
  3. Ik geef online handstandles op basis van videoanalyse. Hierdoor kan het voor de coach en leerling veel werk zijn om dingen uit te leggen en elkaar te snappen.

6. Wat zijn de drie meest gestelde vragen?

  1. Hoe kan ik mijn onderstebovenangst overwinnen? Hoe kan ik de muur loslaten?
  2. Hoe lang duurt het voordat ik langer op mijn handen kan balanceren?
  3. Hoe kan ik ‘x’ leren? Bijvoorbeeld wandelen op mijn handen, press to handstand et cetera.

7. Wat zijn jouw vijf beste tips voor mensen die de handstand willen leren?

Ik heb er maar drie:

  1. Consistent oefenen. Oefen tien tot vijftien minuten een paar keer per week.
  2. Heb geduld en geniet van het proces. Het leren van de handstand kost tijd. Heb er plezier in.
  3. Boek je geen vooruitgang? Vraag een coach om hulp.

8. Waarom is de handstand zo belangrijk voor jou?

Door dingen op mijn handen te doen, voel ik mij sterk en krachtig in mijn lijf. De handstand leren vergt geduld en toewijding. Je hebt er een lange adem voor nodig. Dit vertaalt zich ook naar andere gebieden in mijn leven. Ik blijf geaard tijdens mijn dagelijkse training en jaag geen vaardigheden na.

9. Wat wil je meegeven aan Nederlandse vrouwen en mannen die de handstand willen leren?

Doe het! Het kan moeilijk en frustrerend zijn, maar je leert zoveel over jezelf en je eigen lichaam.

Net als Rose, geef ik les volgens de GMB methode. Lijkt je dit wat? Meld je dan aan voor een online proefles.