Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

28 juni, 2021

Volg mij op

handbalans

Op mijn handen staan? Dat kan ik niet hoor!*

M

ijn schoonmoeder kwam dit weekend op bezoek en zei: ‘Ik zie je elke dag de handstand doen. Sta je wel eens niet ondersteboven? Ik zou het niet kunnen hoor, ik word al duizelig bij de gedachte.’ Dit hoor ik vaak. Andere veelgebruikte handstand-excuses zijn een eerdere blessure of en overgewicht. Zijn dit gegronde redenen om niet ondersteboven te staan?

  1. Ik word duizelig als ik ondersteboven sta

Als je begint met de handstand kan je inderdaad duizelig of zelfs misselijk worden. In zeldzame gevallen heeft dit een medische oorzaak, maar meestal moet je lichaam gewoon wennen aan de omgekeerde houding. Je zal merken dat de duizeligheid of misselijkheid verdwijnt door het vaker te doen.

Begin met vijf minuutjes (met pauzes) op je handen staan en breid dit wekelijks uit met een minuut. Het doel is dat je uiteindelijk tien tot vijftien minuten (met pauzes) op je handen kunt staat.

  1. Ik zak door mijn armen

Dat is inderdaad een eng idee, maar vaak is het ook niet meer dan dat. Je dénkt dat je door je armen zakt, maar deze gedachte is vaak meer gebaseerd op angst dan op werkelijkheid. En die angst is funest. Want wat je gelooft, zal gebeuren. Zo werken je hersenen.

Tijd om daar verandering in te brengen. Kun je de beer en de wall walk uitvoeren zonder door je armen te zakken? Dan kun je ook op je handen staan en dus ook een handstand doen.

Even over die wall walk: daarbij gaat het er niet om hoe hoog je met je voeten tegen de muur omhoog kunt klimmen. Het gaat er om dat je je armen blijft strekken, dat is het doel.

  1. Ik heb overgewicht en ben te zwaar om de handstand te doen

Overgewicht is geen reden om de handstand niet te doen. Wel is het van belang dat je met je gewicht op je handen kunt leunen. Kun je bijvoorbeeld zonder problemen de beer uitvoeren? Uiteraard is het belangrijk om te kijken naar je huidige beweegpatroon en conditie, zodat je weet wat je startpunt is. Maar dit geldt voor iedereen.

  1. Ik heb een hoge bloeddruk, dus ondersteboven staan is geen goed idee

De handstand, en alle andere vormen van bewegen, laten je bloeddruk stijgen. En dat is maar goed ook, je lichaam heeft immers meer zuurstof nodig door de inspanning die je levert. Weet je trouwens dat conditietraining zoals hardlopen of circuittraining in de sportschool je bloeddruk meer laat stijgen dan een handstandtraining? Uiteraard wordt de bloeddruk in je hoofd wel groter tijdens een handstand dan bij andere vormen van beweging. Zorg er daarom voor dat je goed door blijft ademen, zodat de druk niet te veel stijgt. En wissel de omgekeerde houding vaker af met oefeningen die je lichaam mobiliseren en sterker maken, zodat de bloeddruk in je hoofd weer daalt.

  1. Ik heb mijn pols ooit gebroken, dus ik kan niet op mijn handen staan

In veel gevallen is dit niet waar, mits je volledig hersteld bent van de breuk en zonder pijn de beer kunt doen. Het is van belang om je lichaam, en in het bijzonder je polsen, de tijd te geven. De sleutel naar jouw handstand is versterken en mobiliseren. Besteed hier veel tijd aan, bijvoorbeeld door voorafgaand aan je handstandtraining niet vijf, maar tien minuten je polsen op te warmen.

Heb je een ingreep gehad waarbij je polsgewricht is vastgezet? Dan kan het zijn dat je mobiliteit blijvend beperkt is. Hierdoor kan het lastiger zijn om in de handstand te komen, maar het is zeker niet onmogelijk. Het vergroten van de flexibiliteit van je hamstrings en schouders zullen je helpen om alsnog de handstand te kunnen uitvoeren.

Dit zijn vijf voorbeelden van vaak gebruikte excuses om niet aan de handstand te beginnen. Staat die van jou er niet bij en wil je weten of de handstand voor jou een go of een no go is? Neem dan contact met mij op.

*Mag je niet bewegen of mag je bepaalde bewegingen niet doen? Overleg dan eerst met je arts of fysiotherapeut voordat je begint met de handstand.