Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

2 november, 2020

Volg mij op

handbalans

Spelend de kamer door

M

aandagochtend. Ik start de dag met mijn ochtendritueel: douchen, tandenpoetsen en een lekkere espresso. Man en kinderen slapen nog, dus ik heb de tijd om, genietend van de stilte van de ochtend, wat te werken. Dan hoor ik voetstappen op de trap. Fien (3 jaar) is wakker en komt naar beneden. Vervolgens komt ook mijn man Iwan naar beneden, met Senne (1 jaar) op zijn arm. Enthousiast lachend kijkt ze me aan, klaar om te spelen en de wereld te ontdekken. Mijn ochtendritueel wordt ons ochtendritueel, dat bestaat uit samen spelen en bewegen.

Wat is spelen eigenlijk? Spelen is oefenen voor spek-en-bonen. Het is bewegen zonder prestatiedrang, bewegen waar je blij van wordt en de wereld om je heen vergeet. Je kan je vast wel herinneren hoe de tijd voorbij vloog als je als kind aan het spelen was. Hoe mooi zou het zijn om dit zorgeloze, blije gevoel terug te krijgen. Zeker nu, in deze Corona-tijd waarin we nog meer binnen en op elkaars lip zitten. Dat is niet altijd goed voor ons humeur, zeker niet als de kinderen zich vervelen en hun energie niet kwijt kunnen. Ga dit spelenderwijs tegen.

Hoe kan je spelen?

  • Start met bewegen, gewoon op de grond. Doe bewegingen die je kent en leuk vindt. Kruip, hurk of loop op je handen en voeten door de kamer. Voor je het weet zit er een kind op je nek, rug of schouder en beweeg je samen het huis door.
  • Beweeg als een dier, doe de krab, aap, kikker en de beer. Met deze oefeningen is succes verzekerd. En omdat kinderen van nature vaak als een dier bewegen, kijk je binnen de kortste keren de kunst af van je kind.
  • Merk je dat je kinderen hun interesse verliezen? Geen probleem. Maak er jouw speelkwartiertje of -(half)uurtje van. Even tijd voor jezelf terwijl de kinderen hun eigen spel spelen.

Naast dat het superleuk is om te spelen, zijn de voordelen enorm*:

  • Je hersenen groeien, dus je wordt slimmer
  • Je wordt productiever
  • Je wordt beter in het oplossen van problemen
  • Je kan je beter en makkelijker aanpassen aan de omgeving
  • Je emotionele intelligentie neemt toe
  • Je wordt creatiever
  • Het houdt je gezond: je hebt minder kans op hart- en vaatziekten en hersengerelateerde ziekten zoals dementie

Spelen is een belangrijk onderdeel van mijn handstand- en locomotiontrainingen en workshops. Bewegen op een speelse manier, op handen en voeten, ondersteboven, met vallen en opstaan en, niet te vergeten, met veel plezier! Wil jij dit ook? Vraag dan nu een gratis intakegesprek aan.

*Stuart Brown is een Amerikaanse arts die zijn carrière heeft gewijd aan de kracht van spelen. Hij heeft o.a. klinische, neurowetenschappelijke en psychologische onderzoeken bij kinderen en volwassenen uitgevoerd. Daarnaast heeft hij ook observationeel onderzoek gedaan bij dieren. Hij is auteur van het boek Play waarin zijn resultaten staan beschreven.