Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

26 oktober, 2020

Volg mij op

handbalans

Waarom minder doen leidt tot meer progressie

Wat een nacht. Senne was drie keer wakker en Fien had een nachtmerrie. Met twee jonge meiden is slaap iets wat ergens op de derde plaats staat. Nachtrust, daar kan ik alleen maar van dromen. Eerst maar even mijn balans reguleren door ondersteboven te staan, in de handstand. Ik ga op de mat staan en warm mijn lichaam op. Schouders, polsen en daarna een kort check in. Hoe voelt mijn lichaam? Moe en minder kracht dan normaal. Eén ding wist ik zeker, mijn geplande handstandsessie zit er vandaag niet in.

Conclusie, ik ga mijn sessie autoreguleren. Oftewel: mijn sessie aanpassen op basis van mijn belastbaarheid.

Hoe? Back to the basic: tien minuten chest to wall walks, split leg kick ups en scissor switches. Daarna tien minuten mijn polsen en schouders mobiliseren en een korte reflectie. Twintig minuten, dat is genoeg voor vandaag.

Wat had jij in deze situatie gedaan? Terug je bed in, je sessie doen of je sessie overslaan?

Vroeger zou ik koste wat kost mijn geplande sessie van A tot Z afmaken. Ondanks alle frustratie tijdens de sessie, voelde ik me dan een echte badass. Ik had het toch weer geflikt. Wat een illusie. Ik was mijn lichaam aan het afbreken en vooruitgang was in dat geval stilstand of zelfs achteruitgang.

De methode die ik nu gebruik is geweldig. Ik heb nog nooit zoveel progressie geboekt. Bonus, ik ben nooit meer gefrustreerd.

Lijkt je dit wat? Autoreguleer dan vanaf nu je sessie, boek vooruitgang en laat je frustratie verdwijnen.

Hoe? Doe de volgende drie dingen:

  1. Skip geen sessie. Ga op je mat staan en doe je prep/warming up, gevolgd door een check in. Vraag jezelf: Hoe voel ik me vandaag op een schaal van één tot tien?
    • Is het cijfer lager dan zes, pas dan je sessie aan. Oefen de basics vijf tot tien minuten en mobiliseer kort de belangrijkste spiergroepen voor je sessie
    • Is het cijfer hoger dan acht kijk dan of je jezelf tijdens de sessie verder kan uitdagen
  2. Reflecteer elke sessie kort. Vraag jezelf af: Wat heb ik vandaag geleerd?
  3. Ga verder met wat je die dag gepland had en weet dat je weer een stapje hebt gezet richting het behalen van je doel

Haal jij je gestelde (handstand)doelen niet en wil je door minder te doen, meer succes boeken, vraag dan nu een gratis intakegesprek aan.