Linda Winkel

Categorie

Handbalans

Geplaatst op

23 mei, 2022

Volg mij op

handbalans

Yoga en de handstand

I

n 2014 maakte ik voor het eerst kennis met yoga. Ik koos voor poweryoga, omdat dat de meest krachtige vorm van yoga is. Vol enthousiasme ging ik naar de lessen. In het begin was het een feest! Ik werd dolgelukkig als ik armbalansoefeningen, yoga jumps en inversions mocht doen, zoals de kraai, de kraanvogel, de jump through en de forearm balance.

Scorpion handstand

Helaas merkte ik dat er tijdens de lessen weinig tot geen tijd was om echt beter te worden in deze skills. Elke les had een bepaalde opbouw: 20 minuten zonnegroet series, 30 minuten krachtoefeningen, gevolgd door 10 minuten zittende oefeningen en een ontspanning van 10 minuten.

Ik besloot daarom verder te kijken dan mijn eigen yogaklasje en Google te raadplegen. Er ging een wereld voor mij open.

In Amerika, en het veel dichterbij liggende Engeland, zijn yoga en inversions, oftewel allerlei variaties waarbij je ondersteboven staat, een ware hype. Er zijn zelfs lessen die hier specifiek op gericht zijn. Ik ontdekte de schoonheid

en veelzijdigheid van de handstand en yoga en was zo blij als een kind. Als klein meisje vond ik de handstand al superleuk en mooi, maar kon ik ‘m alleen tegen de muur doen. Ik besloot, 34 jaar en zwanger, de vrije handstand te leren. Mijn doel: meer flow halen uit de yogalessen, met meer vertrouwen naar de voorkant van de mat springen, eindelijk de jump through en twee van de mooiste yoga poses kunnen: de schorpioen en de forearm balance.

De handstand leren, oefenen en kunnen

Na ruim een jaar oefenen en het overwinnen van veel mentale en fysieke uitdagingen, lukte het. Ik kon de vrije handstand!

En het mooie is, door de handstand te leren, behaalde ik ook mijn andere yogadoelen:

  • Balansoefeningen werden werkelijk balansoefeningen. Het was geen krachtoefening meer, waarbij ik met man en macht probeerde om de balansoefening vol te houden
  • Jumps lukte, omdat ik leerde hoe ik mijn heupen hoog moest brengen en houden
  • De forearm balance kon ik in één keer, omdat onderarmen een groter oppervlak hebben dan handen en balanceren dus makkelijker isBackbend handstand
  • De schorpioen (een handstand waarbij je je voeten richting je hoofd brengt) lukte ook in één keer. Wat bleek, ik vond het makkelijker om in deze positie mijn evenwicht te houden dan rechtop in de handstand

In Nederland zijn er geen yogalessen die zich uitsluitend richten op het leren van inversions. Sinds 2020 ben ik handstandcoach en bied ik alle yogi’s de mogelijkheid om dit onder de knie te krijgen. Zodat ook zij meer plezier en flow kunnen halen uit de yogalessen. Lijkt je dit wat? Meld je aan voor een online proefles.