De voordelen van de handstand

  • Voel en ervaar wat je lijf allemaal kan. En wat jij allemaal kan!
  • Je wordt sterker, flexibeler en je coördinatie en je balans nemen toe
  • Je gaat uitdagingen aan en overwint angsten. Zowel mentaal als fysiek
  • Balans in je lijf betekent balans in je hoofd
  • De handstand kan je overal doen: in de woonkamer, de tuin, op de camping
  • Iedereen kan de handstand leren, jong, oud, sportief en niet sportief
  • Je lichaamsbewustzijn en lichaamscontrole nemen toe
  • Als je de handstand onder controle hebt, opent het deuren naar veel andere oefeningen en bewegingen
  • Het is gewoon superleuk om de handstand te leren

Voor iedereen die

  • op zoek is naar meer balans in zijn of haar leven
  • wel toe is aan een nieuwe uitdaging
  • sterker, leniger en flexibeler wil worden
  • bewuster en met meer controle wil bewegen
  • zijn of haar lijf beter wil leren kennen

                Handstandtips

                • Focus op een onderdeel tijdens je handstandtraining. Stel één doel en niet tien tegelijk
                • Leer te vallen door middel van de radslagbeweging
                • Neem je handen serieus! Je handen zijn vormen de basis voor een goede handstand. Maximaliseer de grip in je handen door ‘spiderhanden’ te maken (alsof je een vuist maakt van je handen, terwijl je je handen plat op de grond houdt)
                • Werk aan je flexibiliteit en mobiliteit. Besteed hier ongeveer de helft van je tijd aan. Zonder pols- en schoudermobiliteit geen handstand. Geen lange hamstrings betekent geen rechte benen. En laten we wel wezen, een mooie handstand is een rechte handstand
                • De muur is je vriend en blijft je vriend. Als je nog geen losse handstand durft, helpt de muur je angsten te overwinnen en vanaf het eerste moment is het je ‘krachtbuddy’. Oefeningen tegen de muur, zoals wall walks en de L-handstand, zijn zwaar en zorgen voor serieuze krachttraining
                • Vind iemand die je kan helpen met de handstand en je tips geeft of kom trainen bij mij
                • Oefen elke dag. Liever 5 minuten op een dag dan 2 keer in de week een half uur. Hierdoor zal de handstand eerder in je hersenen worden ‘opgeslagen’
                • Oefen-oefen-oefen de handstandgerichte oefeningen*. Deze zijn belangrijker dan de handstand zelf. Ze leren je hoe je je gewicht naar voren plaatst en je heupen over je schouders brengt. Ook leren deze oefeningen om ‘even in de lucht te hangen’ voordat je landt
                • Vind eerst je balans en werk daarna pas aan het uitvoeren van de perfecte handstandvorm
                • Visualiseer, hierdoor wordt de handstand sneller in je hersenen opgeslagen en zal je eerder resultaat behalen
                • Maak plezier en speel. Doe de gekste, leukste handstandvariaties die je kunt bedenken. De handstand doen is leuk, tovert een lach op je gezicht en zorgt voor ontspanning

                *Forward fold rocks, press walks, toe taps